torstai 20. elokuuta 2015

Ymmärryksen erot tuovat ison osan ongelmista

Kun tekee liian aivotonta tehtävää, elämänlaatu ja työn mielekkyys kärsivät. Kun pomona toimiva tai päätäntävaltaa käytännössä esim. huomautuksin käyttävä on paljon tyhmempi tai paljon vieraantuneemmin työhön suhtautuva, niin työtehtävistä tulee helposti liian aivottomia.
Jos noita tehtäviä sitten tekee sellainen, jolle ne ovat sopivantasoisesti mietittyjä, ne tuntuvat mielekkäiltä ja jopa viisailta eivätkä niin rajoita elämää. Liian tyhmä voi kokea ne kokemuksellisesti rikkaasti hahmotetuiksi ja säilyttää rikkaan hahmotustapansa, joka tekee työstä kivaa, vaikka urautuisi työhön. Samoin voi käydä, jollei työn ajateltu osuus ole painotettuna ja tekeminen on kivaa, mielekästä ja kyllin vaativaa tekijälleen.
Mutta jos työtehtävästä tulee omaa tekemistä, sen rikkautta, sen mielekkyykisä karsiva, niin elämänlaatu kärsii olennaisesti ja työn ohjautuvuus omista tarpeista ja viisaista huomioista käsin jää heikoksi tai puuttuu, koska työnjohto ei kykene seuraamaan niin montaa nopeasti kulkevaa ajatusta. olisi siis olennaista, ettei työnjohto olisi karsivalla tavalla tyhmempi kuin alaisensa, ei siis kovin paljon tyhmempi tai rajoittamishenkinen.

Koulupakko ym isot väkivallanteot juontavat yleensä juurensa siihen, eettä on jokin hyvä syy, jonka mittasuhteet, kattavuusalue ja toteutuksen tapa ovat pielessä. Esim. harjaantumisluokkalainen tarvitsee paljon koulun tukea ymmärryjkselleen ja kokee koulun kovin mielekkääksi ja laittaisi siksi virheellisesti sen pakolla muillekin, jotka ymmärryksensä puolesta eivät koulua niin tarvitse. Tällainen virhe tulee, kun koulua on kaikille yhtä paljon, kun sen sijaan pitäisi koulua toki olla enemmän sitä kovasti tarvitseville sitä kovasti arvostaville tyhmille, joiden oma ymmärrys ei riitä, ja taas vähemmän hyvän ymmärryksen ja vastuuntuntoisen luonteenlaadun omaaville, joille sopivampaa olisi kehittää elämäntaitoja laajemmin ja esim. nopeammin ja syvällisemmin lukea vain perustiedot useammalta alalta.
Siksi usein tällaisia konflikteja ratkoisi, jos olisi oikea käsitys kunkin osaamisen tasosta, älystä, muista taidoista yms, jolloin ei sotkettaisi taitavampia tyhmempien viisastumisprojektin alaisuuteen vaan saisi kukin toimia mielekkäällä tavalla, vaikka olisi nuori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti